Meny
Våra tjänster
Låna pengar
Kort och betala
Spara och placera
Pension
Försäkringar
App, internetbank och BankID
Händelser i livet

Så pitchar du din affärsidé

Några ynka minuter – som kan förändra för både dig och din start up.
Att pitcha kan vara både nervöst och roligt. Så hur ska man egentligen tänka?
– Tänk igenom vilka frågor som kan komma, säger Emma Woxlin på Epishine.

Hösten 2017 lyckades Emma övertyga Swedbanks meriterade jury om att premiera Epishine med 250 000 kronor och ett affärsutvecklingsprogram, när hennes bolag blev en av vinnarna av entreprenörstävlingen Swedbank Rivstart 2018.

Är det någon som vet hur man pitchar för att lyckas, så är det Emma Woxlin.

– Det viktigaste är att vara förberedd. Och att ha en kundfokuserad pitch, säger hon.

Nyckeln är att på extremt kort tid lyckas sammanfatta sin idé, sina kunder och sitt team.

Helt enkelt: få fram sitt budskap.

– Målet efter en pitch är att min publik ska ha samma bild av min idé som jag. Frågorna efteråt brukar vara ett bra facit; får jag de frågor jag förväntat mig, har budskapet gått fram, säger Emma Woxlin.

Är det nervöst att pitcha?
– Ja, jag tycker det i alla fall. Men återigen, det handlar mycket om att ha tänkt igenom sin idé, vilka frågor som kan komma, vad man är svag på. På tävlingen Swedbank rivstart hade vi tre minuter på oss. Då behöver pitchen sitta. Det finns inget utrymme för något annat.

– Det är viktigt att vara extremt pedagogisk. Det är lätt att förutsätta att de som lyssnar har lika bra koll som du själv, men det har de ju såklart inte.

Ska man lägga tid på snygga slides, eller räcker det att bara prata?
– Det är viktigt att komma ihåg pedagogiken även här, att ha slides som förstärker det man säger. Inte slides med ännu mer information än det man redan ska trycka in. Använd bilder, eller tydliga budskap; ett eller två ord för att betona det man säger.

Låt säga att man är pitch nummer arton… Hur fångar man juryns intresse?
– Genom att fånga intresset (skratt). Det är jätteviktigt. Kanske startar du med en cliff hanger, eller genom att presentera ett stort problem och landa i att man har lösningen. Det får gärna vara ett problem som juryn själva kan identifiera sig med.

Hur viktigt är det hur man beter sig, hur man står, hur man pratar?
– Jag tror att det spelar roll, framför allt för dig själv. Känner man sig lugn och andas lugnt så känner man sig inte lika nervös. Det ger ett mer professionellt intryck om man framstår som lugn.

Hur gör du för att ladda?
– Innan jag går in och pitchar brukar jag sätta på riktigt peppande musik. Sen brukar jag andas lugnt. Jag går in, ställer mig stadigt med båda fötterna så jag känner mig stabil. Innan har jag övat framför spegeln, så jag ser var jag har händerna.

Hur ska man avsluta? Med någon slags ”knorr”?
– Det tycker jag absolut. Gärna återkoppla till det man sa i början för att knyta ihop det snabbt. Eller svara på en fråga du låtit hänga i luften. Eller om du har ett väldigt starkt team: lyft fram det i slutet för att peppra på lite extra. Som grädde på moset.

För Epishine har året sedan vinsten i Swedbank rivstart handlat om att skala upp verksamheten och samtidigt gå från labb till produktion. Bolaget tillverkar små solceller, och första steget är att implementera produkten i exempelvis sensorer i hemmet.

Än idag har Emma Woxlin stor nytta av erfarenheterna från finaldagen av Swedbank rivstart.

– Det var en extremt kompetent jury, vi hade nästan fem minuter med bara frågor efteråt. Och frågor blir ju en typ av input, som har varit väldigt värdefull för oss det här året. Jag kan fortfarande i minnet gå tillbaka till det där rummet och mötet med juryn, för att kolla: Har vi gjort allt det där vi svarade att vi skulle göra?

Tipsen – det här ska din pitch innehålla!

  1. Beskriv din idé.
    Berätta vilket problem din idé löser. Ju mer juryn kan relatera till problemet, desto bättre.
     

  2. Beskriv dina kunder.
    För vilka kunder löser din idé ett problem? Vilka är de, vad du vet om dom och var befinner de sig.

     

  3. Lyft ditt team!
    Beskriv vilken kompetens ditt team besitter. Det är ditt team som är den stora anledningen till att du kommer kunna realisera din idé.