Julia Kennemar visste redan innan hon började gymnasiet att hon ville driva UF Företag. Att vara ansvarsfull och leda i ung ålder lockade, och hon hade sett många andra UF:are skapa fina företag.

”Jag var redan intresserad av konceptet att driva företag. Jag såg på sociala media om andra som hade framgångsrika företag och jag ville också prova”, berättar Julia Kennemar om valet att välja Ung Företagsamhet på gymnasiet.

Hon gick samhällsvetenskaplig linje på Rudbeckgymnasiet i Sollentuna, och fick först läsa till företagsekonomi för att börja på kursen. På just deras skola fick man inte välja företagspartner själv, utan delades in i teams utifrån ett personlighetstest som tittade på vad man hade fallenhet för, och Julia Kennemar hamnade med tre personer som hon inte kände och fick rollen som bolagets VD.

Teamet tog god tid på sig att hitta en idé som alla gillade, och till slut föll valet på trafiksäkerhet och reflexskosnören, som de alla tyckte var intressant och hade sett till försäljning på utländska sajter.

”Vi försökte tänka utanför boxen, något vi inte sett på den svenska marknaden”, säger Julia Kennemar. ”Vi tyckte att de var stilrena, och hade bra social hållbarhet.”

Reflexskosnören skulle också passa bra i tiden, då det gick mot vinter och var på väg att bli mörkt, och snörena skulle funka som en enkel och billig julklapp.

Från början hade de tänkt att deras målgrupp var barn, men från den marknadsundersökning de gjorde såg de att det var unga som var deras målgrupp. Marknadsundersökningen visade också att deras kundgrupp fanns på Instagram och att det var där de skulle marknadsföra sig.

Företagets namn funderade de länge på, och landade till slut i SafeStep UF.

”Det passade bra med skosnören som lyste i mörkret och så säkerheten – och det rullade bra på tungan”, säger Julia Kennemar.

Loggan fick också tid att växa fram och blev till slut en bild av ett skosnöre med deras namn under.

När namn och logga var på plats tog de sig an finansieringen, och tog in pengar av bekanta, vänner och släkt.

”Vi använde oss av riskkapital. Som max kunde man investera 300 kronor. Vi investerade även egna pengar”, berättar Julia Kennemar.

Själva snörena köpte de in, men förpackningen tillverkade de själva i form av ett snöre runt snöret.

”Vi visste att det var ett problem att vi inte hade tillverkat snörena själva, för hållbarhetsfaktorn. Men vi tryckte på den sociala hållbarheten och nollvisionen”, säger Julia Kennemar, och syftar på riksdagens långsiktiga mål att ingen ska dödas eller skadas allvarligt av trafikolyckor i Sverige.

De arbetade också fram tre värdeord: Synlighet, medvetenhet och trygghet, som fick representeras av de tre färgerna på skosnörena: vitt, blått och svart.

”Vi blev jättenöjda med förpackningen. Vi hade gjort det på egen hand, det såg rent ut, och var hållbart. Vi köpte inte in något.”

Första försäljningstillfället var på Swedbanks julmarknad i Sundbyberg där alla skosnören sålde slut. Så de köpte in en omgång till för en ny julmarknad, som också gick bra. Sen kom corona och de fick sälja de resterande produkterna digitalt.

Mot slutet av året avvecklade de företaget, som också är ett av stegen man ska gå igenom under UF-året. Julia Kennemar menar att samarbetet inom gruppen var en av de största utmaningarna under året, men också något hon lärde sig mycket på.

”Jag lärde mig så mycket om ansvar och ledarskap”, säger Julia Kennemar.

Hennes bästa råd till andra UF:are?
”Våga satsa”, säger hon. ”Våga fråga om hjälp och om förslag från andra, prata med de som har erfarenhet.”

Och så ska man inte glömma att ha roligt.

”UF året ska vara roligt och pågå ett tag. Det gäller att ha en bra kommunikation med gruppen och fråga om hjälp. Ingen kan veta allt på en gång!”